Zapraszamy na jointa i bronka do Pabianic

Zapraszamy na jointa i bronka do Pabianic


  • Index
  •  » Poradniki
  •  » Valve Hammer Editor, czyli jak zrobić mapę do Counter-Strike 1.6

#1 2010-03-05 17:59:06

 Zohan

Bywalec

Skąd: Satellite multigaming
Zarejestrowany: 2010-03-05
Posty: 64
Punktów :   
WWW

Valve Hammer Editor, czyli jak zrobić mapę do Counter-Strike 1.6

Poradnik pisany we wakacje przeze mnie dla pewnej sieci serverów multigamingu, nie ma już odsiebie i nie robiłem update linków. Teraz robie tylko copy>paste. W razie problemów pisać pod tematem, a pomogę

Witajcie miałem to zrobić, więc zrobię. Piszę poradnik jak skonfigurować VHE oraz jak zrobić banalnie prostą mapke, czyli z samych prostopadłościanów (bryły - 'po mappersku' na każdy sześcian, prostopadłościan, ostrosłup itp. nazywamy bryłą, czyli to nie jest skrzynka tylko bryła )
Dla tych niekumatych - co to jest VHE.
VHE to skrót od Valve Hammer Editor. Jest to program służący do robienia map do Half-Life'a i wszystkich jego modów (są to np. CS, DoD, TFC itd, w tym poradniku nauczę Cię [you] robić mapki do Counter-Strike'a, ale jak chcesz do innego modu to musisz znaleść sobie specjalny plik *fdg i kompilatory (?).
Ok. a więc zaczynamy.
ściągamy moją paczke (squad: plik *fdg pl, VHE 3.4 PL i kompilatory; waga: 2,73MB): http://odsiebie.com/pokaz/4901611---9e45.html (mirror: http://www.przeklej.pl/plik/pliki-do-ma … 04q92t12mv )
Albo paczkę Krasza (squad: kompilatory, mdldec, perfabs [pusty folder xD], studiomdl, plik *fdg [prawdopodobnie nie PL], crafty, GameCfg.wc, gcfscape, VHE [nie wiem który], VHE 3.5 beta [ponoć PL, nie pisze że to beta ale nie słyszałem o wersji alfa VHE3.5 a wiecie jak to jest z wersjami beta], hlmv i wally; waga: 6.13MB): http://odsiebie.com/pokaz/4901681---d4b2.html
Krasz prosił bym o wyjaśnienie do czego w twojej paczce służą: mddlec, studiomdl, crafty, GameCfg.wc, gcfscape i hlmv?

Tip #1: Wally to program służący do robienia własnych tekstur. Gdzie, co i jak napiszę w innym poradniku

Skoro VHE zainstalowane, to czas otworzyć nasz programik i go skonfigurować. Otwieramy i mamy szare tło. Na górze są Plik, Narzędzia, Pomoc. Klikamy na Narzędzia, następnie Opcje...
http://img36.imageshack.us/img36/8648/30776589.jpg
i wyskakuje nam okienko. Jesteśmy w zakładce Generalne ustawienia. Pierwsze co wam się rzuciło w oczy, to pewnie cyferka 50 obok tego ptaszek w górę i w dół, a po lewo napis Ilość cofnięć
http://img12.imageshack.us/img12/5234/28570003.jpg

Tip #2: Jeżeli macie 'złoma' nie komputer (jak ja) polecam zmniejszyć liczbę możliwych cofnięć (np. z 50 na 10)

Tip #3: Przenieście plik *fdg do \folder z VHE\fdg\counter-strike\, a folder [b]CS
(który jest w mojej paczce ) do \folder z VHE\spriites [/b]

Przechodzimy do zakładki Konfiguracja gry. Zaczyna się konfiguracja!
http://img19.imageshack.us/img19/5461/49789075.jpg
1 - Klikamy Edytacja>Dodaj wpisujemy nazwę (najlepiej CS albo Counter-Strike, żeby się połapać)
2 - Tu trzeba kliknąć Dodaj a następnie wybieramy nasz plik *fdg
3 - Ustawice tak jak jest na obrazku
4 - Klikacie Wybierz i wybierasz folder z plikiem hl.exe (nie szukać counter-strike.exe i teraz moge się zwrócić do posiadaczy XTreme CStrike - plik nazywa się cstrike.exe i będą problemy)
5 - Zostawiamy puste
6 i 7 - Wybieracie folder, w którym znajdują się mapy do Couner-Strike (we formacie *bsp oczywiście)

Traz idziemy do zakładki Konfiguracja gotowej mapki

http://img40.imageshack.us/img40/9639/38717352.jpg
1 - Wybieramy to, co utworzyliśmy wcześniej (u mnie CS)
2 - Wybieramy folder z plikiem hl.exe (pomoc dla posiadaczy XTreme CStrike )
3 - Wybieramy plik CSG z kompilatorów
4 - Wybieramy plik BSP z kompilatorów
5 - Wybieramy plik VIS z kompilatorów
6 - Wybieramy plik RAD z kompilatorów
7 - Wybieramy gdzie chcesz zapisać skompilowaną mapke

Uff... Klikamy Zastosuj i OK lub dla leniwych samo OK
VHE skonfigurowany!
Przechodzimy do zakładki Tekstury, klikamy Dodaj WAD i wybieramy pliki z teksturami. Wszystkie pliki z teksturami są we folderze cstrike. Te WAD'y które dodamy do cstrike.wad i halflife.wad (halflife.wad jest największy; znajduje się we folderze valve)
http://img40.imageshack.us/img40/7246/14120054.jpg
TIP #4: Każdy, ale to każdy plik *WAD to plik z teksturami. Różnią się one tylko rodzajem, te, których używamy my, do robienia map do Half-Life i jego modów to pliki *WAD typu 3!

TIP #5: Do tekstur bardzo przydatny Counter-Strike Non Steam

Teraz dajemy Plik>Nowa mapa i wybieramy konfigurację do danego modu (wybieracie tą, co teraz stworzyliście )
Po lewo mamy kilka opcji, które wam opisze
http://img211.imageshack.us/img211/5340/11vm5.png - kursor
http://img211.imageshack.us/img211/3155/22je2.png - kamera, używamy jej do oglądania naszej mapki; klikamy na nią, potem na okienko "kamera", trzymamy i sterowanie jak w cs'ie (WSAD)
http://img227.imageshack.us/img227/6341/33rf9.png - lupa - używana do przybliżenia (zamiast tego SCROLL!)
http://img211.imageshack.us/img211/5281/44by3.png - ikona tworzenia 'bytów' (czyli np. spawny, bronie)
http://img211.imageshack.us/img211/2788/55za2.png - ikona tworzenia bryły
http://img15.imageshack.us/img15/5282/55979518.jpg - ikona 'kolorowania' ścian brył (czyli to zamienia bryłę w wasze skrzynki )
http://img227.imageshack.us/img227/7549/77bm3.png - za pomocą tej ikonki, jednym kliknięciem 'pokolorujesz' całą bryłę
http://img81.imageshack.us/img81/2550/88nb5.png - ikona wycinania, czyli dzięki niej powstają niestandardowe bryły
http://img227.imageshack.us/img227/7515/99ze2.png - ikona 'manipulacji', czyli możemy dzięki niej złapać za każdy wierzchołek bryły i powyginać jak nam się podoba
Tego ostatniego nie ogarniam, podobno robi waypointy dla botów...

Teraz ikonki na górze
http://hlmaps.noskill.pl/datas/pub/cwc/rysunek17.jpg
http://hlmaps.noskill.pl/datas/pub/cwc/menu_3_b1.jpg - wytłocz - czyli tak powstają okna xD
http://hlmaps.noskill.pl/datas/pub/cwc/menu_3_b2.jpg - tym grupujemy wybrane bryły (czyli łączymy ze sobą) ta obok - rozdzielamy
http://hlmaps.noskill.pl/datas/pub/cwc/menu_3_b4.jpg - ignoruj. Czyli jak jest aktywny to niby nic nie jest zgrupowanie
http://hlmaps.noskill.pl/datas/pub/cwc/menu_3_b5.jpg - powoduje ukrycie wszystkich zaznaczonych obiektów
http://hlmaps.noskill.pl/datas/pub/cwc/menu_3_b6.jpg - powoduje ukrycie wszystkich niezaznaczonych obiektów
http://hlmaps.noskill.pl/datas/pub/cwc/menu_3_b7.jpg - powoduje pokazanie wszystkich ukrytych obiektów
http://hlmaps.noskill.pl/datas/pub/cwc/menu_3_b8.jpg - narzędzia każdego przedszkolaka, czyli wytnij, kopiuj, wklej
http://hlmaps.noskill.pl/datas/pub/cwc/menu_3_b9.jpg - włączenie powoduje kompilacje tylko zaznaczonego fragmentu mapy
http://hlmaps.noskill.pl/datas/pub/cwc/menu_3_b10.jpg - tego nie umiem dokładnie wytłumaczyć ale to kompiluje niezaznaczony obszar
http://hlmaps.noskill.pl/datas/pub/cwc/menu_3_b11.jpg - gdy jest to nieaktywne, możemy zaznaczać bryły klikając na "X" w środku
http://hlmaps.noskill.pl/datas/pub/cwc/menu_3_b12.jpg - też nie znam dokładnie
http://hlmaps.noskill.pl/datas/pub/cwc/menu_3_b13.jpg - jeżeli jest aktywne, po przekrzywieniu bryły tekstura nie przesuwa się
http://hlmaps.noskill.pl/datas/pub/cwc/menu_3_b14.jpg - nie znam
http://hlmaps.noskill.pl/datas/pub/cwc/menu_3_b15.jpg - kompilacja

Ostatni pasek
http://img87.imageshack.us/img87/9021/48607116.png - (aktywne) pokazuje siatkę na widoku 2D
http://img18.imageshack.us/img18/9352/98902569.png - pokazuje siatkę na widoku 3D
http://img17.imageshack.us/img17/8701/57359709.png - zmniejsz rozmiar siatki
http://img194.imageshack.us/img194/1303/46843376.png - zwiększ rozmiar siatki
http://img43.imageshack.us/img43/3903/52553124.png - L wczytuje ostatnio zapisane ustawienia okna wyświetlania, S zapisuje -||-

TIP #6: Nie róbcie całej mapy na siatce o wielkości 1! Może to wam zespuć całą mapę (z 1 bryły zrobi się 5)


Dobra koniec zabawy robimy mape (1 vs 1)
Na początek naciskamy F10, lub jak kto woli Widok>3D szkielet

Bierzemy ikonkę tworzenia brył, najeżdżamy na siatkę Góra(X,Y) i przeciągamy po przekątnej, następnie na siatce Przód(Y,Z) rozciągamy do góry i w dół i naciskamy ENTER
http://img21.imageshack.us/img21/4405/14033222.jpg
Gratulacje! Postawiłeś swoją pierwszą bryłę
Kliknij na nią kursorem (zrobi się czerwona) i kliknij na ikonkę kolorowania tekstur (za pomocą kamery możesz oddalić widok na okienku 'kamera' )
http://img34.imageshack.us/img34/6831/35766068.jpg
Teraz kliknij na Wybierz i Ci wyskoczy okienko z dostępnymi teksturami. W polu Filtr wpisz SKY (tekstura nieba), wyskoczy ci jeden jasnoniebieski obrazeczek. Kliknij na niego dwukrotnie
http://img18.imageshack.us/img18/2812/13156572.jpg
Teraz wróciliśmy do okienka z 'menu kolorowania' i klikamy Naklej. Nasza bryła MUSI zmienić tekstury
http://img21.imageshack.us/img21/8739/69007697.jpg
Ponownie zaznaczamy bryłę i naciskamy Ctrl+H, lub jak kto woli Narzędzia>Pomieszczenie. Wyskoczy nam okienko z zawartością 32. Wpiszmy 16 (jedni robią z 16, inni 32 ) i naciśnijmy OK. Teraz możemy 'wjechać' w naszą bryłke (co jest wymagane)
http://img43.imageshack.us/img43/4862/93571067.jpg
Skoro udało nam się wjechać, to kliknij na ikonę kolorowania tekstur, potem kliknij na podłogę. Zrobi się czerwona (to oznacza, że jest zaznaczona) i zmieniamy jej teksturę (ja np. dałem trawę [pisz silo]). Możemy Ukryć Maskę, aby zobaczyć jak to wygląda bez czerwonego koloru.
http://img205.imageshack.us/img205/9663/91927985.jpg
Teraz możecie polorować ściany, albo dać murek, nową bryłę (teraz pokolorujmy, murki w innej części )
Kolorujcie co na co chcecie! To tylko mapka do celów edukacyjnych! (na ściane mogą być nawet drzwi od samochodu)
http://img529.imageshack.us/img529/6807/61952579.jpg
Teraz byty. Na początek dajemy byl light_enviornment i umieszczamy w miejscu pod sufitem. Byt ten wygląda jak słoneczko.
http://img196.imageshack.us/img196/8617/90122453.jpg

TIP #7: light_enviornment MUSI być na KAŻDEJ mapie, inaczej macie coś ala zm

Teraz tylko byty startowe gracza i można zaczynać kompilować. Ponownie bierzemy kreator bytów i wybieramy byt info_player_start i ustawiamy w jednym rogu. info_player_start to byt startowy gracza CT natomiast TT to info_player_deathmath, który też tworzymy i ustawiamy w rogu. Byty muszą być lekko nad ziemią.
http://img21.imageshack.us/img21/7153/36351927.jpg
Troche śmiechu nie zaszkodzi
Mape można zapisać (Plik>Zapisz jako i wybieramy miejsce) i kompilować.

TIP #8: Zapisujcie nie w *rmf tylko w *map! Jak coś jest nie tak z bryłami to po wczytaniu *map od razu to widać, w *rmf nie

Download pliku *map

Kod:

http://odsiebie.com/pokaz/4904549---0f62.html

Offline

 
  • Index
  •  » Poradniki
  •  » Valve Hammer Editor, czyli jak zrobić mapę do Counter-Strike 1.6

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
GotLink.pl